Posts

Showing posts from October, 2016

BAHAYAKAH G6PD....!!!!!!!-CIK AZZA POT PET

Image
"ingat lagi masa kakak sulung azza bersalin dulu,kakak cakap anak dia ada G6PD ...eh,apa tu bahaya ke,kesian baby kan terpaksa tanggung semua itu.ada juga kakak bagi tau pantang larang tapi azza kan belum kawin,,,So malas la ambil port..hihihihiLepas je azza kahwin dan melahirkan anak sulung,doktor pun bagi tau anak azza pun ada G6PD...alamak baru la terigat apa yang kakak cakap dulu"azza percaya ada dikalangan pembaca yang bergelar ibu yang tidak pernah ambil tahu penyakit ini kalau tak ada kaitan dengan kehidupan kita kan...

Apa Itu Penyakit G6PD?
Sebenarnya G6PD (Glucose 6 Phosphate hydrogenese) adalah penyakit kekurangan enzim dalam sel darah merah atau sejenis penyakit genetik. Biasanya selepas ibu melahirkan bayi, sample dan tali pusat bayi dihantar ke makmal untuk pemeriksaan G6PD.
Apa maksud kekurangan enzim G6PD?
Dalam sel darah merah terdapat sejenis enzim yang bertanggungjawab mengekalkan kestabilan sel darah merah daripada pecah iaitu enzim G6PD. Apabila paras enzim …
Image
Bila baca je tajuk mesti rasa seram sejuk je badan kan..untuk pasangan yang telah berkahwin perlu lebih mengambil tahu APA ITU SAWAN SEMASA MENGANDUNGSesungguhnya kehadiran cahaya mata adalah pelengkap kepada kehidupan dalam alam rumah tangga,dengan tawa ria mereka,keletah mereka memang satu rahmat yang tidak boleh digambarkan dengan kata-kata.

APA ITU SAWAN?
Sawan mengandung (eklampsia) sering dikaitkan dengan tekanan darah tinggi .Risiko ini lebih tinggi kepada ibu yang pertama kali mengandung,ibu yang  pernah mengalami darah tinggi dengan kehamilan terdahulu atau ibu yang pertama kali hamil dengan suami baru Penyakit darah tinggi termasuk dalam kehamilan berisiko tinggi dan sawan mengandung adalah suatu masalah perubatan yang sangat serius.



Bagi ibu-ibu yang mempunyai berat badan 45kg sebelum hamil,Penambahan berat badan sebanyak 11kg hingga 12kg sepanjang kehamilan adalah suatu yang normal,Semasa trimester pertama(3 bulan pertama kehamilan)berat badan wanita hamil boleh menurun akiba…

Peritnya angin dalam badan ketika hamil.-CIK AZZA POT PET

Image
"Erkk..erkk..aduh banyaknya angin aku ni. Tak selesa rasa perut, kepala pun sakit,belakang sakit sangat menyucuk-nyucuk je..nak sapu minyak panas dekat perut kesian baby..
Nak tunggu babah balik lambat lagi..Tahan je sakit nie...

Rasanya masalah angin dalam badan bukan sahaja menyerang ibu hamil kan..Tapi semua orang pernah merasainya..tahu tak setiap orang akan mengeluarkan antara satu hingga 
empat liter gas setiap hari dan mengeluarkan gas kira-kira 14 hingga 23 kali sehari.

Masalah angin ketika hamil adalah suatu perkara normal bagi ibu hamil.Pedih ulu hati adlah salah satu simptom angin dalam badan ini berpunca dari pengaliran cecair berasid dari dalam perut ke bahagian esophagus.Namun begitu ia tidaklah bahaya kepada bayi dalam kandungan.







Mengapa badan akan menghasilkan lebih banyak angin semasa mengandung?
Ini kerana kadar progesteron dalam badan ibu meningkat jauh lebih tinggi ketika hamil berbading normal.

Semakin kehamilan itu meningkat usianya, rahim akan semakin membesar dal…

KENAPA TOLAK OMEGA GUARD_KANAK KANAK

Image
Sejujurnya kalau ada yang Tanya azza perlu ke vitamin or supplement untuk kanak-kanak, Jawapan azza senang je..kenapa perlu bagi kalau anak tak cerewet bab makanan, APA yang kita bagi semua kita belasah je..tak kisah lah ikan,daging,sayur-sayuran,buah- buahan,kekacang,kiranya semua yang terdapat dalam sister piramid lengkap lah dengan keperluan kanak-kanak.
Cuma persoalan azza dekat sini ada ke kanak-kanak macam tu??? Berapa orang?nak bilang dengan jari pun boleh rasanya.....tahu kenapa???sebab azza sendiri ada anak Dan serba sedikit tahu perihal pemakanan kanak-kanak...kalau bab nasi mesti akan cerewet,ada yang makan dengan kicap sahaja,ada yang makan telur sahaja,makan hot dog sambil tengok TV,agaknya kalau macam ITU cukup ke keperluan dalam badan dia,macam mana khasiat dia???pernah fikir tak..ataupun ibu-ibu dah seronok tengok anak-anak makan macam ITU.....jimat duit sikit Nak beli makanan lain

Disini kita sebagai IBU bapa perlu berfikir secara pandangan jauh...anak-anak semakin membe…